Het dilemma: de keuze tussen marketingbureau of freelancer

Jouw marketingteam kan wel wat hulp gebruiken? Dat is tegenwoordig heel normaal. Melissa Bohlsen, freelance B2B Marketing Consultant zegt hierover het volgende: “Marketing is veel complexer geworden in de afgelopen 10 jaar. En het is niet gek als je team op een bepaald moment wat vaardigheden van buitenaf kan gebruiken.”

Maar kies je voor een marketingbureau of een freelancer? Hoe bepaal je wie de juiste dienstverlener is voor het project? Het antwoord op die vraag is… dat hangt er van af! Er zijn verschillende criteria en factoren die een rol spelen. Soms is een marketingbureau de juiste keuze voor een marketingproject, terwijl in andere gevallen een freelancer meer geschikt is. 

Marketingbureau of freelancer: de belangrijkste selectiecriteria

Bij Malt hebben we een aantal belangrijke selectiecriteria opgesteld zodat jij voor je marketingproject een weloverwogen keuze kunt maken tussen een marketingbureau of een freelancer. Het doel is uiteraard om een effectieve samenwerking aan te gaan die voldoet aan jouw specifieke behoeften. 

1. Budget

Is het marketingproject gebonden aan een beperkt budget? Freelancers hebben lagere overheadkosten dan marketingbureaus, hun bedrijfsvoering is namelijk kleinschaliger, waardoor ze lagere tarieven kunnen rekenen. Ook zijn freelancers eerder bereid om te onderhandelen over tarieven, zodat hun werk binnen het budget van het project past. Heb je een groter budget (en misschien ook een grotere projectscope), dan is een marketingbureau misschien een betere keuze. Een marketingbureau met een goede reputatie levert veel merkwaarde.

2. Schaal, scope en schema

Hoe groot en hoe breed is je project? Kun je een deel intern oplossen, heb je man- of vrouwkrachten die je op het project kunt zetten? En hoe snel moet het geleverd worden? Het is voor een freelancer lastig om een groot project in korte tijd te leveren. Een marketingbureau (met een robuust team) kan vaak strakkere deadlines aan. Aan de andere kant kan het gebeuren dat een marketingbureau geen capaciteit heeft om een project af te ronden binnen de gewenste tijdlijn, dan is een freelancer weer de betere keuze.

3. Flexibiliteit, beschikbaarheid en een persoonlijke benadering

Bepaal hoeveel je bij het project betrokken wilt zijn en of je gepersonaliseerde service nodig hebt. Als je met een freelancer van Malt werkt, kun je één-op- één overleggen met de expert en krijg je niet te maken met bureaucratie of hiërarchie. Maar je moet er wel rekening mee houden dat freelancers zelf hun tijd bewaken. Ze zijn dus niet 24/7 bereikbaar voor overleg. En omdat ze zelfstandig werken, is er bij ziekte of onvoorziene gebeurtenissen niet altijd iemand die ze kan vervangen. Ga dus na hoeveel flexibiliteit je nodig hebt en kijk of dit beter past bij een marketingbureau of bij een freelancer.

4. Niche vs. brede expertise

Heb jij een specifieke skillset nodig voor dit project? Of ben je op zoek naar meer algemene diensten? Het antwoord op deze vraag kan helpen bij de keuze voor een freelancer (met niche vaardigheden), of een marketingbureau (met een full-service pakket). Freelancers worden vaak ingehuurd voor gerichte projecten waar een specifieke vaardigheid voor nodig is, terwijl marketingbureaus aan een breed scala projecten werken, of projecten op grote schaal, en daarbij ook de strategie en het projectmanagement op zich nemen.

Voor- en nadelen van het inhuren van een marketingbureau

De voordelen van het werken met een marketingbureau, vooral als ze een goede reputatie hebben, zijn de merkwaarde en de brede expertise die ze bieden. Een marketingbureau komt met verschillende teams en skillsets, waardoor ze een project van verschillende invalshoeken kunnen aanvliegen. Ze hebben toegang tot tools en voldoende capaciteit. Daarbij komt dat projecten meestal in goede banen worden geleid door een projectmanager.  

De nadelen van het werken met een marketingbureau zijn de hoge kosten en de hiërarchische structuren en processen. Je doet een beroep op het hele bedrijf en niet op een specifiek talent binnen de organisatie. De meest ervaren professionals van het bureau worden vaak ingezet op de ‘belangrijkere’ of meer prestigieuze accounts. Marketingbureaus werken voor meerdere klanten tegelijkertijd en zijn daardoor soms beperkt beschikbaar, afhankelijk van het contract en de projectscope waar je mee akkoord gaat.

Voor- en nadelen van het werken met een freelancer

Als je met een freelancer werkt betaal je alleen voor de marketingactiviteiten waarvoor je diegene hebt ingehuurd. Zoals we eerder al zeiden, het bedrijf van een freelancer is veel kleinschaliger dan dat van een marketingbureau. Ze hebben lagere overheadkosten, waardoor hun tarieven ook lager liggen. En als je een freelancer inhuurt, weet je met wie je aan de slag gaat. Er is maar één werknemer, dus je hoeft niet bang te zijn dat je project wordt doorgeschoven naar een minder ervaren persoon. En freelancers zijn vaak flexibeler dan marketingbureaus, ze kunnen ook buiten de traditionele 9-tot-5-structuur werken.

Aan de andere kant werk je met een individueel persoon en moet je er rekening mee houden dat een freelancer niet altijd bereikbaar is. Je neemt één persoon aan voor een specifiek project. Het kan heel goed zijn dat diegene op dat moment aan meerdere projecten tegelijk werkt.

Het vinden van een freelancer lijkt soms ook een hele klus te zijn. Maar maak je geen zorgen, Malt kan je hierbij helpen. Malt brengt je in contact met honderdduizenden freelance experts van over de hele wereld, zodat jij een pool kunt beginnen met experts die je merk kennen en je bedrijf begrijpen.

Marketingbureau of freelancer: praktijkvoorbeelden

Maar wanneer zich een echte situatie voordoet waarin je moet kiezen tussen een marketingbureau en een freelancer, hoe weeg je dan de voor- en nadelen af? Hoe bepaal je welke vorm van dienstverlening het meest effectief is? We pakken dit vraagstuk aan door een paar praktijkvoorbeelden te geven. 

Stel, er komt een belangrijk project aan voor jouw marketingteam en jullie hebben weinig tijd. Het gaat om de campagne voor de feestdagen, dus de belangen zijn groot en timing is van essentieel belang. Het goede nieuwe is dat je een flink budget hebt. De oplossing? In dit geval huur je een marketingbureau in. Zij helpen je met de strategie en de uitvoering, en dankzij de ervaring en de kennis bij het bureau komt de campagne volledig tot zijn recht. Ze zorgen ervoor dat jouw campagne een succes wordt.

Maar stel nu dat je marketingteam zelf al een solide strategie heeft opgesteld voor een nieuwe campagne… maar het gaat om een regio en een taal waar je niet bekend mee bent. Je hebt binnen het team niet de juiste vaardigheden om tot de gewenste deliverables te komen. Je hebt dus een expert nodig! De oplossing? Ga op zoek naar een freelancer die de exacte skillset heeft voor dit project en laat je team de strategie en het projectmanagement verzorgen. Bekijk op Malt meer dan 200.000 profielen van marketingexperts en vind de perfecte freelancer die jouw project leven in kan blazen [link]. Marketingmanagers zoeken op Malt het meeste naar profielen als: Social Media Manager, Data Scientist, Videoproducent en CRM specialist.

Onthoud dat de keuze voor een marketingbureau of freelancer van verschillende factoren afhangt

Elk project is uniek. Het is daarom belangrijk om bovenstaande selectiecriteria in overweging te nemen als je je afvraagt wat voor soort leverancier het beste bij jouw project past. Uiteindelijk ga je voor een effectieve samenwerking en een succesvol project.

Samenvatting: keuze voor een marketingbureau of een freelancer voor je project

Marketingbureau

Voordelen

Nadelen

Full-service pakket
Brede expertise
Merkwaarde

Hogere kosten
Minder flexibiliteit
Meer hiërarchie

Freelancer

Voordelen

Nadelen

Lager budget
Meer flexibiliteit
Niche expertise

Specifieke skillset/diensten
Beperkte expertise
Beperkte reputatie