Een freelancer zoeken Een project indienen

Welkom op het Malt-profiel van Patrick!

Met Malt heb je toegang tot de beste freelance consultants voor jouw projecten. Neem contact op met Patrick om te vertellen waaraan je behoefte hebt of zoek andere profielen op Malt.

Patrick Van Oosten

Business development

Kan reizen naar Naaldwijk

  • 51.9963
  • 4.2059
  • Indicatief tarief €850 / Dag
  • Werkervaring 7+ jaar
Een opdracht voorstellen De opdracht kan alleen van start gaan nadat je de offerte van Patrick hebt geaccepteerd.
Een opdracht voorstellen De opdracht kan alleen van start gaan nadat je de offerte van Patrick hebt geaccepteerd.

Locatie en reizen

Locatie
Naaldwijk, Nederland
Kan bij je op kantoor werken in
  • Naaldwijk en 50 km rondom

Checklist

Ondertekend Malt-handvest
Het handvest bekijken

Geverifieerd e-mailadres

Talen

  • Nederlands

    Tweetalig / moedertaal

Categorieën

Vaardigheden  (7)

Patrick in het kort

“Focus en aandacht zorgen voor een maximaal rendement”.

Als ondernemer - directeur heb je ontzettend veel dingen te doen. Het creëren van plannen en goede ideeën tot en met diverse belangrijke en minder belangrijke activiteiten. Echter te veel van het een of het ander maakt dat er onvoldoende uitkomt. En dat betekend in de praktijk dat jij als ondernemer hard aan het werk bent, maar niet altijd met de juiste dingen bezig bent.

Ik help ondernemers- directeuren met business optimalisatie. Vanuit een jarenlange ervaring op het vlak van commercieel management is de passie voor mensen en commercie als maar groter geworden. Hierdoor heb ik de keuze gemaakt om organisaties te helpen bij een blijvende resultaatverbetering.

Wat kan ik voor jouw organisatie betekenen?

- Geïnspireerde medewerkers
- Hogere productiviteit van de medewerkers
- Medewerkers aan board houden (of de juiste medewerkers aantrekken)
- Meer verbinding creëren met de medewerkers

Alles wat aandacht krijgt groeit. Zowel de externe organisaties als de interne organisatie.
De ambities en strategie zijn gedeeld en besproken, staan in het vizier van de interne organisatie. Echter er is onvoldoende tijd om net dat stukje aandacht te schenken aan die onderwerpen die nu juist het verschil kunnen maken, die zorgen voor resultaat verbetering en een verbeterd commercieel succes.

- doen de medewerkers slimme dingen op de slimme momenten?
- is iedereen in staat om goed te converteren?
- zijn de medewerkers en teams maximaal gemotiveerd?

Het kan commercieel ALTIJD beter!

Laten we eens een kop koffie drinken om te sparren over de commerciële wensen en ambities.


Werkervaring

SALESBUILDING

Interim management ǀ Consultancy ǀ Coaching ǀ Development  - Als freelancer

november 2020 - Vandaag (1 jaar en 5 maanden)

Verbetering zonder verandering is onmogelijk! Van commerciële audit tot implementatie van commerciële aanbevelingen en van 1op1 coaching tot het managen van sales & marketing. Het kan commercieel altijd beter! Laten we eens vrijblijvend een strategiegesprek inplannen. Tot snel 06 14 78 4551 [email protected]

SALESBUILDING

Commercieel manager (a.i.)  - Als freelancer

maart 2021 - februari 2022 (11 maanden)

SALESBUILDING

Partner & Commercieel Directeur (a.i.)  - Als freelancer

Nieuwegein, Netherlands

november 2020 - november 2021 (1 jaar)

SALESBUILDING

Manager Business Development (a.i.)  - Als freelancer

2665 Bleiswijk, Netherlands

januari 2021 - juli 2021 (6 maanden)

SALESBUILDING

Manager Business Development (a.i.)  - Als freelancer

Naaldwijk, Netherlands

januari 2021 - maart 2021 (2 maanden)

Argos Packaging & Protection

Chief Commercial Officer (CCO)

2676 Maasdijk, Netherlands

december 2019 - november 2020 (11 maanden)

Argos Packaging & Protection

Commercial Manager

2676 Maasdijk, Netherlands

april 2019 - november 2019 (7 maanden)

Logico - Orchideeën van A tot Z

Commercial Director

2678 De Lier, Netherlands

mei 2017 - april 2019 (1 jaar en 11 maanden)

Vanuit mijn rol als commercieel manager bij VG Orchids heb ik een commerciële bedrijfsanalyse uitgevoerd. Deze analyse is uitgewerkt en gedeeld met de stakeholders van zowel VG Orchids als Logico. Van daaruit samen met de Alg. Directeur van Logico bv gezamenlijk de kar getrokken om de verschillende commerciële loketten van 8 verschillende kwekerijen onder een dak te plaatsen. Ofwel alle Sales en Marketing activiteiten bij elkaar plaatsen om zodoende grip op de klantbediening te waarborgen en de kwekers te voorzien van een marktconforme middenprijs. In mei 2017 heb ik mijn intrede gemaakt vanuit VG Orchids naar Logico om als (interim) Commercieel Directeur operationeel en functioneel aan de slag te gaan. Met het doel om de commerciële activiteiten bij de zes kwekers gestructureerd onder een dak te plaatsen. In een relatief korte tijd hebben we een helder marketingplan opgesteld voor alle stakeholders en hierbij een fundament gelegd met een duidelijke strategie. Als commercieel eindverantwoordelijke lag de taak bij integreren van verschillende commerciële afdelingen binnen een bestaande verkooporganisatie. De individuele afzet / omzet doelstellingen, evenals het overnemen van bestaande arbeidscontracten en het organiseren van werkplekken speelden daarin een prominente rol. Naast al dergelijke taken en activiteiten het waarborgen dat de producten werden verkocht. Daarnaast samen met de Alg. directeur de nodige stappen gemaakt om vanuit de kwekerijen een real-time verkoopbaar aanbod te realiseren middels een VMP koppeling. Een langdurig en complex automatiseringsproces dat succesvol is afgerond en is geïmplementeerd.

Logico - Orchideeën van A tot Z

Commercial Manager

2678 De Lier, Netherlands

september 2016 - april 2019 (2 jaren en 7 maanden)

In de sierteelt zag en zie je nu nog steeds een traditionele wijze van verkoop. U vraagt - wij draaien. De vraag om eens met een vernieuwde blik naar dit model te kijken en tevens alle commerciële aspecten eens tegen het licht aan te houden was een dringende vraag vanuit directie. De commerciële mensen hebben de dagelijkse activiteiten met de benodigde aandacht, coaching en sturing tot nieuwe inzichten gebracht. Tevens hebben we alle leveranciers geanalyseerd om vervolgens waar nodig nieuwe wegen te bewandelen hierdoor hebben we meer efficiëntie behaald, commercieel meer draagvlak bij leveranciers en tevens op diverse vlakken de nodige kosten bespaard. Ik heb gedurende de eerste maanden een commerciële bedrijfsanalyse uitgevoerd en hieruit geconstateerd dat er dubbele commerciële activiteiten werden ontplooit. Hierdoor maakten VG en diverse partners kwekers onnodige verkoopkosten en tevens zorgde de verschillende commerciële loketten voor prijsdruk vanuit de markt. In navolging van deze analyse is er een businessplan opgesteld en gedeeld met alle stakeholders. Van daaruit is mijn rol als Commercieel Manager verschoven naar Commercieel Directeur (interim) om vervolgens de commercie van VG en de verschillende partner kwekers onder een dak te plaatsen bij Logico.

Ranger Marketing & Sales NL

Head of Sales & Operations B2B/ B2C (a.i.)  - Als freelancer

Amsterdam, Netherlands

juli 2015 - augustus 2016 (1 jaar en 1 maand)

Als Head of Sales & Operations van de verschillende business units lag de nadruk op het implementeren van nieuwe outsourcing sales projecten. Van werving & selectie, optuigen van KPI's en coachen van medewerkers tot het faciliteren van commerciële trainingen. Vrijwel alle Business Units waren outsourcing sales opdrachten vanuit verschillende opdrachtgevers, o.a. T Mobile, Tele2, Minder.nl, Post.nl, Helden van Nu. Daarnaast hebben we een new business team opgetuigd onder de naam Spaarzaam.nl. Onder dit label verkochten we verschillende diensten binnen de B2B. Als Mt-Lid namen we de nodige strategische stappen om het bedrijf op een hoger plan te brengen. Naast het managen van de interne organisatie was ik geregeld bij (potentiële) opdrachtgevers t.b.v. commerciële reviews, wensen en mogelijke of om nieuwe kansen te bespreken. De disciplines:
- BUSINESS 2 BUSINESS Het leveren van de aller-allerbeste verkoop oplossingen in de segmenten SOHO, MKB, LE en Corporate. Mijn rol als Head of Sales lag op het vlak van het behalen van een hogere sales conversies. De sales managers operationeel en functioneel managen op een verbeterd commercieel resultaat. Dit heb ik met veel passie en perfectie mogen doen om zodoende onze opdrachtgevers niet alleen een goed sales resultaat te leveren maar tevens tevreden klanten.
- BUSINESS 2 CONSUMER Deur aan deur..... iedere dag vol enthousiasme, positieve energie en met trots deur aan deur verkoop waarborgen voor al onze opdrachtgevers. Dagelijks actief omtrent: internet, televisie, telefonie, energie, Media&TV, pakketdienstregeling, financiën en betalingsoplossingen.
- PROMOTIONAL & SHOP Met de juiste adviseurs (competenties) in staat zijn om klanten enthousiast maken. Precies weten hoe en wanneer je een klant benadert, het geduld hebben en ook de energie om de hele dag met een stralende blik rond te lopen. Hierop werden de mensen gecoacht, getraind en beloont om het maximale resultaat te waarborgen.

KPN

Manager Business Development (a.i.)

Leusden, Netherlands

januari 2015 - juli 2015 (6 maanden)

Vanuit de bedrijfsovername Score Integrated (Inmiddels Score Telecom) naar SalesValue zijn alle medewerkers geïntegreerd in hun nieuwe werkomgeving. Hierbij lag mijn focus om bestaande processen en procedures correct en volledig te (her)positioneren binnen een nieuwe organisatie, uiteraard hierbij gelet op een zo glad mogelijke landing zodat de opdrachtgever hier zo min mogelijk hinder van zou ondervinden. Gedurende deze periode coachend en sturend op de juiste KPI's van alle medewerkers om tevens de jaardoelstellingen niet uit het oog te verliezen. De verkooporganisatie en besturingsmodellen, gezamenlijk met de salesmanagers, verscherpt of herzien weten te implementeren voor een toekomstgerichte aanpak.
• Toekomst visie positioneren en deels implementeren
• Propositie met opdrachtgever definiëren en afstemmen met de interne organisatie
• Definiëren targetsetting & bonus addendum
• Sparringpartner opdrachtgevers t.b.v. bestaande propositie en/ of nieuwe
• Functionele en operationele ondersteuning geven aan de salesmanagers (7 fte)
• Operationele ondersteuning aan de Sales afdelingen ( 7 sales teams)
• Contact onderhouden met stakeholders (business partners, channel managers, MT)
• Ondersteunende coaching t.b.v. koude & warme acquisitie
• Coachen & training van sales medewerkers d.m.v. coaching on the job, rollenspellen, toetsen van verkoopvaardigheden

KPN

Sales Director

Amsterdam, Netherlands

december 2012 - juli 2015 (2 jaren en 7 maanden)

Als Sales Director van Score Integrated was ik verantwoordelijk voor de algehele commercie van een drietal outsourced sales projecten op het vlak van mobiele diensten en producten evenals cloud diensten. Dit vanuit de opdrachtgevers KPN (en Telfort). Hierbij dagelijks actief met de operationele en functionele aansturing van 7 sales managers, marketing en HR. Tevens samen met de algemeen directeur verantwoordelijk voor strategie en verkoopbeleid. Wensen en behoeftes vanuit de markt met de stakeholders in kaart brengen om vervolgens met de benodigde afdelingen de proposities hierop af te stemmen. Evenals de wensen vanuit de stakeholders vertalen richting de verschillende verkoopteams. Meer dan regelmatig was ik in het veld te vinden om met de verkopers mee te gaan klanten. Enerzijds om te voelen en te proeven wat er bij de klanten aan tafel speelden en anderzijds voor coaching on the job.
• Ontwikkelen van een verkoopstrategie voor nieuwe diensten en producten binnen zowel de bestaande markt als ook nieuwe markten (MKB / LE)
• Optimaliseren van de kwalitatieve doelstellingen
• Het managen en optimaliseren van de kwantitatieve doelstellingen
• het functioneel en operationeel aansturen van het Sales Managementteam
• Het onderhouden en uitbouwen van de strategische partners en relaties
• Samenwerkingsverbanden optimaliseren
• Rapporteren aan stakeholders en directie

KPN

Sales Manager (KPN PV MKB)

Amsterdam, Netherlands

januari 2008 - december 2012 (4 jaren en 11 maanden)

Als Sales Manager in 2008 gestart met het samenstellen van een geheel nieuw verkoopteam voor in het segment MKB / MKB+. Met als doel voor de opdrachtgever KPN mobiele diensten en producten te verkopen met de nadruk op acquisitie van mobiele data. In 2008 de kick-off met 8 fte, in 2009 doorgegroeid naar 12 fte, in 2010 doorgegroeid naar 16 fte en in 2011 doorgegroeid naar 21 fte. Op basis van het jaarlijks succes zijn we autonoom gegroeid.
• Operationeel en functioneel leiding geven aan het Sales team binnen het MKB / MKB+ segment
• Het onderhouden en uitbouwen van relaties, samenwerkingsverbanden met alle stakeholders en de diverse afdelingen vanuit de opdrachtgever KPN
• Rapporteren aan algemeen directeur en stakeholders vanuit de opdrachtgever
• 5 jaar op rij realisatie 100%+

KPN

Accountmanager (KPN PV MKB)

Amsterdam, Netherlands

mei 2007 - januari 2008 (8 maanden)

In de rol als Accountmanager verantwoordelijk voor de verkoop van mobiele diensten en aanverwante producten binnen het MKB en MKB+ segment.
• Verantwoordelijk voor acquisitie (75%) en retentie (25%)
• Het onderhouden en uitbouwen van relaties en samenwerkingsverbanden met klanten
• Onderhouden van relaties met de diverse leadkanalen vanuit de opdrachtgever KPN
• Rapporteren aan sales manager
• Realisatie jaarplan

Xtandit B.V.

Sr. Accountmanager

Rotterdam, Netherlands

januari 2005 - april 2007 (2 jaren en 3 maanden)


• Verantwoordelijk voor de verkoop activiteiten van copiers, printers en document management software binnen het MKB+ en Large enterprice segment
• Het onderhouden en uitbouwen van relaties en samenwerkingsverbanden met klanten
• Rapporteren aan sales manager
• Deelnemers van de parclub (realisatie jaardoelstellingen 2005 & 2006)

Xtandit B.V.

Accountmanager

Woerden, Netherlands

maart 2002 - december 2004 (2 jaren en 9 maanden)


• Verantwoordelijk voor acquisitie t.b.v. copiers en printers binnen het MKB segment
• Het onderhouden en uitbouwen van relaties en samenwerkingsverbanden met klanten
• Bestaande klanten voorzien van documentmanagement oplossingen
• Rapporteren aan sales manager

Opleidingen